Een interview met Abolfazl Karami | King of the Ribs

maandag, januari 29, 2018 - 12:00
Abolfazl Karami (27) werkte als tiener in de pizzeria van zijn vader. Al snel nam hij de zaak over en bracht direct zijn belangrijkste ondernemersles in de praktijk: focus op één product en word daar heel erg goed in. Zijn gat in de markt bleek een fastfoodconcept voor spareribs. Inmiddels is hij eigenaar van twee King of the Ribs-filialen.
Zijn droom? Het starten van een franchiseketen.
 
Het is het jongensboek van een Iraanse jongen die op negenjarige leeftijd met zijn ouders en zus naar Nederland vluchtte, vier jaar in een asielzoekerscentrum woonde, een erblijfsvergunning kreeg, al vroeg in de zaak van zijn ouders werkte, voor zichzelf begon en inmiddels zeventig medewerkers in dienst heeft. Een succesverhaal over kansen pakken, focussen en jezelf blijven ontwikkelen. "Ik werk niet meer in de zaak, maar aan de zaak."
 
Hoe is het idee van een fastfoodrestaurant voor spareribs ontstaan? 
"Mijn vader had een pizzeria, maar verkocht van alles. Pizza, pasta, snacks, vis, vlees en ook spareribs. Hij wilde aan de wensen van alle gasten voldoen. Het resultaat was dat er geen product was dat er echt bovenuit stak. Toen zijn gezondheid minder werd, besloot ik de zaak over te nemen. Maar dan wel op mijn manier. Ik wilde me richten op één goed product en dat gat in de markt was spareribs."
 
Hoe heb je het aangepakt?
"Ik heb goed naar grote bedrijven en concepten gekeken en zo is King of the Ribs geboren. In eerste instantie bezorgden we alleen. We maakten alles in de keuken van de pizzeria, maar het ging in King of the Ribs-verpakking naar buiten. Dankzij de professionele folders en het logo dachten de klanten dat we een grote keten waren. 
Al snel bleek het een succes en was een restaurant de volgende stap."
 
Spareribs, maar ook döner wordt overal verkocht. Waarin onderscheid jij je?
“Gemak. Bij ons is het herkenbaar, het is een concept zoals Burger King of McDonalds. Je bestelt aan de balie en krijgt binnen drie minuten je eten. Iedereen kent de hamburgerketens, iedereen weet hoe het werkt. Bij ons is het niet anders. Natuurlijk speelt kwaliteit ook een rol, anders komen de klanten niet terug, maar goed, dat zullen mijn concurrenten ook zeggen.”
 
Daarover gesproken, hoe ga je om met de concurrentie?
"Waar je ook heen gaat, overal is concurrentie. Sinds kort zit er zelfs een spareribrestaurant tegenover ons. Daar ben ik uiteraard niet blij mee. Het verschil is dat zij aan tafel bedienen, het duurt een half uur voordat je eten krijgt. Dat is een andere insteek. Ik heb dan ook niets veranderd, ik geloof in mijn concept. Bij ons kun je ook tussendoor lunchen, of snel even eten voordat je naar de bioscoop gaat."
 
Je hebt begin dit jaar een tweede zaak geopend in Almere. Wat is je doel met het concept?
"In 2014 won ik de Dutch Dream Award voor beste startende ondernemer en kreeg ik Ruud Mols, de directeur van de Staatsloterij als coach toegewezen. Ik kan met hem sparren en via de organisatie Dutch Dream Foundation breid ik mijn netwerk uit. 
 
Wat is jouw gouden tip voor startende ondernemers? 
"Geef zeker in het begin nooit op. De eerste drie maanden draaide ik een zodanig lage omzet dat ik dacht: waar ben ik aan begonnen? Ik ben over twee maanden failliet. Probeer toch te blijven ondernemen. Steek niet je kop in het zand omdat het niet goed gaat. Blijf erin geloven en breng dat ook over op de gasten. Zij worden je vaste klanten."
 
Hoe heb je het uiteindelijk weten om te draaien?
"Ik werkte destijds dag en nacht, ook in de keuken. Ik zat overal bovenop, zeker wat betreft de loonkosten. Dat waren de enige kosten die ik in de hand had. Later begon het bedrijf te groeien, kon ik meer mensen aannemen en werd mijn rol anders. Ik werk nog altijd graag in de keuken, maar omdat we bleven groeien, moest ik kiezen. 
Ik werk nu niet meer in mijn zaak, maar aan mijn zaak."
 
 
Winkel: 
King of the Ribs